5 tips waar een goede website aan moet voldoen!
Het wordt steeds gemakkelijker om zelf een website te bouwen via de diverse Builders die online worden aangeboden. Maar een goede website neerzetten is nog niet zo gemakkelijk. Een goede website zorgt er voor dat jij snel gevonden word door potentiële klanten, opdrachtgevers, werkgevers en dat leidt uiteindelijk misschien wel naar meer omzet, grote klussen of een nieuwe baan!
5 tips voor een goede website:
1. Bepaal jouw doel voor de website
Ga na wat het exacte doel van jouw website is. Is het primaire doel van de website om te informeren? Welk product of welke dienst staat centraal? Is de website om jouw werk te laten zien of om kennis te delen? Wil je online via jouw website direct producten verkopen?
Vanuit het basisidee ga je de verdere details van de website uitwerken. Verdiep je voor het bouwen ook in de verschillende soorten Content Management Systemen. De populairste is zonder twijfel WordPress. Dit is gratis te downloaden en er zijn vele templates, plug-ins die allerlei functionaliteiten aan jouw website toevoegen.
2. Bepaal de doelgroep van jouw website
Jij kent jouw doelgroep het beste en kunt daarmee deze vraag het beste beantwoorden. De doelgroep heeft vaak een uitgesproken smaak en kan onderdelen van de website als heel belangrijk ervaren die jij persoonlijk als onbelangrijk zou kunnen ervaren. Vraag de doelgroep naar wat zij belangrijk vinden aan een website. Probeer met deze waardevolle informatie jouw website te bouwen/verbeteren.
3. Maak de website zodat die past bij de uitstraling van het bedrijf
Een goede website moet er natuurlijk ook goed uitzien. De website moet vooral goed passen bij de uitstraling van het bedrijf. De stijl moet consistent zijn. Je werkt met een goede basiskleur die goed bij jouw dienst of product past. Logo’s en afbeeldingen kun je op allerlei manieren inzetten.
Probeer rekening te houden met het responsieve karakter van de website en de toegepaste afbeeldingen. De website moet er zowel via een mobiel, als via een tablet of desktop computer goed uitzien. De nieuwste technieken passen de website aan op het formaat van het scherm.
4. Maak goede teksten
Een tip van “de stichting open deur” zou je zeggen. Vaak wordt dit onderdeel flink onderschat. Omschrijf duidelijk jouw expertise, de meerwaarde of wat je verkoopt en hoe jij dit doet. Gebruik hiervoor het liefst korte zinnen, met een vriendelijke open toon. Let hierbij ook vooraal op de algehele structuur!
Een professionele tekstschrijver kan je hierbij helpen. Eigentijdse teksten die passen bij jouw doelgroep en aansluiten op de zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn onmisbaar bij een goede website. Teksten op de website bepalen of jij op plek 10, plek 5 of plek 1 in de zoekmachine terecht komt. Google biedt ook tools aan om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekmachine.
5. Laat zien wat jij doet
Je kent de uitspraak “beeld zegt meer dan 1000 woorden” vast wel van de praatjes tijdens verjaardagsfeestjes of bijeenkomsten waarin marketing centraal staat.
Je kunt doormidden van foto’s, tekst en video laten zien wat jouw expertise is en wat jouw producten voor anderen kunnen betekenen. Versterk de binding van klanten met jouw bedrijf voor ook vindbaar, herkenbaar en structureel actief te zijn op sociale media. Goede foto’s of videos zijn erg belangrijk. Bekijk daarom ook eens de artikelen “Goed filmen met jouw telefoon!” en “Betere foto’s maken met jouw mobiele telefoon!“